كره كره .

كره

اصول نگهداري از بونساي در منزل

اصول نگهداري از بونساي در منزل

بونساي گياه حساسي است و به مراقبت و توجه بسياري نياز دارد. اگر به نگهداري از بونساي در منزل علاقه‌مند هستيد، در اين مطلب اصول اينكار را مي‌آموزيد.

بونساي يك اثر هنري زنده

استفاده از بونساي در طراحي فضاي سبز داخلي به فضا روح و اصالت مي‌دهد. اينكه بونساي از كجا آمده و چگونه پايش به خانه‌هاي ما باز شده را بايد در قرن 14 ميلادي و در ژاپن جستجو كرد. بونساي در لغت به معناي "كاشته شده در ظرف" است. در گذشته به دليل وقت‌گير و زمان‌بر بودن پرورش بونساي تنها قشر مرفه جامعه به آن دسترسي داشتند. اما امروز خوشبختانه همه مي‌توانند اين هنر درختكاري را ياد بگيرند. امروز حتي خريد بونساي هم كار بسيار راحتي است. كافي است يك فروشگاه آنلاين گل و گياه پيدا كنيد و يا به نزديك‌ترين باغ گل سري بزنيد. در آن صورت مي‌توانيد بونساي موردعلاقه خود را خريداري كنيد.

مهم‌تر از داشتن يك بونساي، خوب نگه‌داشتن آن است. پيش‌آمده كه يك بونساي بسيار سرحال و شاداب را به دست مشتري داديم. اما در كمتر از يك هفته گياه دچار ريزش برگ شديد و يا زردي برگ شده. به دليل حساسيت بالاي بونساي، پيش از خريد بايد انواع بونساي را به‌خوبي بشناسيد. بعد باتوجه به شرايط محل نگه‍داري از بونساي بهترين گزينه را انتخاب كنيد. براي نگهداري از بونساي بايد وقت كافي اختصاص دهيد تا يك درختچه مينياتوري هميشه سرزنده داشته باشيد. در ادامه درباره اصول نگهداري از بونساي بيشتر صحبت خواهيم كرد.

 

 

روش صحيح آبياري براي نگهداري از بونساي

يكي از نكات مهم در نگهداري از بونساي شيوه صحيح آبياري آن است. براي داشتن درختچه بونساي شاداب، اجازه ندهيد گياهتان تشنگي بكشد. ميزان دقيق آبياري بونساي وابسته به نوع آن، جنس خاك، شرايط محيط و ... است. بهترين يادآور براي اينكه بدانيد زمان آبياري بونساي رسيده يا نه بررسي خشكي خاك گلدان آن است. با يك چوب خاك رويي را كنار بزنيد. اگر اثري از رطوبت نبود يعني بونساي شما كم‌كم تشنه شده و به آبياري نياز دارد.

براي برخي سؤال است كه در چه ساعتي از روز بهتر است به بونساي خود آب دهند؟ زياد درگير چنين مسائلي نشويد چون براي درختچه بونساي شما تفاوت چنداني ندارد. همين‌كه تعادل دمايي آب را رعايت كنيد و به‌موقع آبياري را انجام دهيد كفايت مي‌كند. براي آبياري بونساي به يكي از دو روش زير عمل كنيد:

  • روش اول: آبي را كه از قبل كنار گذاشتيد را كم‌كم در گلدان بونساي بريزيد و مواظب باشد خاك را جابه‌جا نكند. آن‌قدر اين كار را انجام دهيد تا آب همه گلدان را فرابگيرد و آب اضافي از انتهاي گلدان خارج شود.
  • روش دوم: گلدان بونساي را كه زمان آبياري آن فرارسيده برداشته و در يك ظرف آب قرار دهيد. اندازه ظرف به‌گونه‌اي باشد كه آب تا لبه گلدان برسد اما با سطح خاك تماس پيدا نكند. با اينكار گلدان از سوراخ‌هاي زيري شروع به جذب آب مي‌كند. اگر حباب‌هاي ريزي روي سطح آب مي‌بينيد يعني همه‌چيز درست پيش مي‌رود. تا زماني كه حباب‌ها محو شوند گلدان را در ظرف آب نگه‌داريد.

نور مناسب براي نگهداري از بونساي

نياز نوري در انواع بونساي باهم تفاوت دارد. پيش از خريد بونساي توجه كنيد كه گونه موردنظر شما چه اندازه نور احتياج دارد. بعضي انواع بونساي مخصوص فضاي باز هستند و با نور كامل آفتاب خو گرفته‌اند مانند:

  • بونساي كاج
  • بونساي سرو خزنده (جوني پروس)

گونه‌هاي ديگري از بونساي را مي‌توان يافت كه هواي آزاد دوست دارند اما با نور مستقيم ميانه‌اي ندارند. اين گونه‌هاي بونساي را مي‌توانيد در فضاي باز اما در سايه يا در معرض نور غيرمستقيم آفتاب قرار دهيد. معمولاً گوشه تراس يا بالكن هم فضاي خوبي براي نگهداري از بونساي نيمه سايه دوست است. خصوصاً اگر قصد ايجاد يك تراس سبز پر از گل و گياه داريد، استفاده از بونساي را فراموش نكنيد. در درختچه‌هاي زير، قرار گرفتن در هواي آزاد با نور غيرمستقيم رشد گياه و ضخامت شاخه را تقويت مي‌كند.

  • بونساي افرا ژاپني
  • بونساي آزاليا

در پرورش و نگهداري از بونساي، تأثير نور را دست‌كم نگيريد. نور كمتر از نياز گياه، باعث مي‌شود گياه خود را به سمت بالا بكشد. ساقه‌هاي نازك و شكننده و رنگ بي‌روح برگ‌ها از عواقب كم نوري گياه بونساي خواهد بود. همچنين توصيه مي‌شود، هرچند وقت يك‌بار گلدان بونساي را بچرخانيد تا همه بخش‌هاي گياه به‌طور موازي رشد كنند.

رطوبت مناسب براي نگهداري از بونساي

همان‌طور كه اشاره كرديم انواع بونساي با عادات و اصول نگهداري متفاوت وجود دارند. اما مي‌توان گفت كه شرايط ايدئال براي تعداد زيادي از انواع بونساي، آب‌وهواي گرم و مرطوب است. حفظ رطوبت محيط براي گونه‌هاي رطوبت دوست حياتي است. اگر نمي‌خواهيد گياه بونساي شما يك‌شبه دچار خشكي و مرگ شود، اين موضوع را دست‌كم نگيريد. براي حفظ رطوبت بونساي مي‌توانيد از جزيره استفاده كنيد.

ايجاد جزيره مصنوعي يك روش عالي براي تأمين رطوبت گياه بونساي است. اگر در منطقه آب‌وهوايي خشكي زندگي مي‌كنيد و علاقه به خريد بونساي داريد براي بونساي خود جزيره بسازيد. ايجاد جزيره به شما امكان نگه‌داري از انواع بونساي در منزل را مي‌دهد. براي ساخت جزيره، يك سيني گود برداشته و با ريگ و سنگ كوچك كف آن را بپوشانيد. سيني را با آب پر كنيد و گلدان بونساي را روي آن مستقر كنيد. بخار شدن تدريجي آب باعث ايجاد محيطي مرطوب در اطراف گلدان بونساي شما مي‌شود. فراموش نكنيد قبل از خريد بونساي درباره نياز رطوبتي آن تحقيق كنيد. ايجاد جزيره خصوصاً در فصل زمستان كه رطوبت هوا كاهش ميابد بسيار كارگشا خواهد بود.

خاك مناسب در نگهداري از بونساي

گفتيم كه بونساي گياه بسيار حساسي است و كوچك‌ترين اهمال‌كاري در نگهداري از بونساي باعث از دست دادن آن مي‌شود. اگر به افزايش طول عمر گياه بونساي خود علاقه داريد در اولين قدم بستر رشد مناسبي براي آن تهيه كنيد. انتخاب خاك مخصوص بونساي بايد بر اساس گونه و خانواده آن انجام شود. مي‌توان ادعا كرد هر دسته از انواع بونساي به خاك و كود متفاوتي نياز دارد. پس هنگام خريد بونساي از فروشنده مشورت بگيريد. خاك مخصوص بونساي بايد شرايط زير را داشته باشد:

  1. بتواند ميزان آب موردنياز بونساي را در خود حفظ كند
  2. زهكشي مناسبي داشته باشد و آب اضافي را به‌سرعت دفع كند
  3. امكان تغذيه گياه با مواد معدني موردنياز را داشته باشد
  4. اكسيژن‌رساني به گياه را به‌خوبي انجام دهد

كود مناسب در نگهداري از بونساي

اينكه آيا گلدان بونساي شما به كود نياز دارد يا خير سؤال صحيحي نيست. اگر مواد معدني موردنياز بونساي به‌موقع تأمين شود، گياه به‌اندازه كافي شادابي خواهد داشت. اما معمولاً مدتي پس از خريد گلدان بونساي به دليل آبياري مكرر مواد معدني خاك از دست مي‌رود. ازآنجاكه خاك گلدان بونساي بسيار سبك است، مواد معدني موردنياز گياه سخت به ريشه مي‌رسند. در اين شرايط گياه دچار فقر غذايي مي‌شود كه با كود دهي يا تعويض خاك مي‌توان آن را جبران كرد.

در كود دهي بونساي به فصل رشد گياه توجه داشته باشيد. معمولاً در انواع بونساي فصول رشد متفاوت است. در غالب موارد بهار تا پاييز زمان مناسبي براي دادن كود بونساي محسوب مي‌شود.

 

 

روش صحيح هرس كردن در نگهداري از بونساي

يكي از مهم‌ترين اصول نگهداري از بونساي شيوه هرس كردن برگ‌ها و شاخه‌هاي آن است. اگر خود به پرورش بونساي مشغوليد اهميت اين موضوع را به‌خوبي درك مي‌كنيد. اگر هم خريد بونساي انجام داده‌ايد يا قصد خريد آن را داريد، به دنيست اصول هرس درختچه بونساي را ياد بگيريد. بعد از مدتي از خريد بونساي به دليل رشد گياه ممكن است ظاهر آن دچار به‌هم‌ريختگي شود. اگر ندانيد چگونه هرس گياه را انجام دهيد به دردسر بزرگي مي‌افتيد.

هرس كردن خصوصاً در درختچه بونساي فرآيند بسيار لذت‌بخش و آرامش بخشي دارد. ما عمل هرس بونساي را براي حفظ زيبايي درختچه در زمان رشد انجام مي‌دهيم. حتماً شنيده‌ايد كه هرس برگ درختان باعث تشويق آن‌ها به رشد بيشتر مي‌شود. اين درباره بونساي نيز كاملاً صحيح است.

اين‌كه به يك گياه شكل دهيد يا شكلي كه در قلب يك درختچه بونساي نهفته را بيرون بكشيد، هم نوعي از هنر است و هم يك روش تخليه روحي براي شما. براي اجراي ايده سبز خود شكي به دلتان راه ندهيد. براي هرس بونساي از قيچي مخصوص باغباني كمك بگيريد. جدا كردن شاخه‌هاي مرده و شاخه‌هايي كه رشد بد يا خارج از طرح موردنظرتان دارند را در اولويت قرار دهيد. با كمك سليقه و توجه به شكل ظاهري گلدان بونساي خود، عمل هرس را انجام دهيد. درنهايت سعي كنيد از وقت گذراندن با درختچه بونساي خود حسابي لذت ببريد.

منبع: سايت اطلاع نيوز


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۵۴:۰۷ توسط:كره موضوع: نظرات (0)

نكاتي براي انتخاب بهترين دزدگير اماكن

نكاتي براي انتخاب بهترين دوربين مداربسته

در دنياي امروز ، سيستم هاي نظارت تصويري و دوربين هاي مداربـسته تبديل به يك نياز براي اكثريت مردم گشته است .

از اين رو انتخاب بهترين گزينه براي خريد يك سيستم دوربـين مداربسته يك چالش براي كساني كه قصد تهيه ي اين سيستم

را دارند مي باشد .

در اين مـقاله مواردي كه مي تواند راهنماي خوبي براي انتخاب بهترين گزينه براي خريد اين سيستم ها مي باشد را مورد بحث

و بررسي قرار مي دهيم .

 

بخش آموزش شركت ايمن تصوير امرتات همواره كوشيده است با بالابردن سطح آگاهي مصرف كنندگان سيستم هاي دوربين مداربسته در جهت انتخاب صحيح و جلوگيري از متضرر شدن خريداران دوربين مداربسته گامي هر چند كوچك بردارد و در اين راستا مقالاتي را در راستاي راهنماي خريد دوربين مداربسته منتشر مي كند

مقاله اي كه ملاحظه مي كنيد يكي از نمونه مقالات اين مجموعه در جهت آموزش خريد دوربين مداربسته و دستگاه هاي DVR مي باشد

نكات مهم در انتخاب دوربين مداربسته مناسب

از چه تكنولوژي استفاده كنيم ؟ آنالوگ يا تحت شبكه ؟

شكل ظاهري مناسب دوربين مداربسته كدام است ؟

محل نصب مناسب كجاست ؟ محيط بيرون يا محيط داخل ؟

? بهترين رزولوشن چيست ؟

برند دوربين مداربسته

چند روز ضبط تصوير نياز داريم ؟

?  هزينه هاي نصب چگونه محاسبه مي شود ؟

كدام دستگاه ضبط تصاوير مناسب است ؟

دوربين مداربسته مناسب، بايد مناسب نياز هاي ما باشد و صرفا ارزان بودن و يا گران بودن يك سيستم نبايد حكم خريد ما را براي يك سيستم دوربين مداربسته صادر كند .

?- از چه تكنولوژي استفاده كنيم ؟ آنالوگ يا تحت شبكه ؟

 

در صورتي كه بالاترين كيفيت موجود را از دوربين مداربسته خود انتظار داريد حتما دوربين هاي مداربسته تحت شكبه را انتخاب نماييد . اين دوربين ها داراي كيفيت تصوير بالا ، كابل كشي كم ، قابليت ارتقاي سيستم آسان ، قابليت هاي نرم افزاري بسيار بالا و در كل راندمان كاري بالا اما قيمت اجزاء و همچنين خدمات نصب دوربين هاي تحت شبكه نيز بالا مي باشد و در استفاده از اين سيستم ها نيز تخصص بالاتري نسبت به دوربين هاي آنالوگ AHD-HD نياز مي باشد

اما در صورت عدم نياز به كيفيت بسيار بالا و قبول كيفيت تصوير خوب و با قيمت بسيار پايين دوربين هاي آنالوگ AHD) HD) انتخاب بسيار هوشمندانه اي مي باشد .

?- شكل ظاهري مناسب دوربين مداربسته كدام است ؟

يك تصور غلط وجود دارد كه همه دوربين هاي دام يا سقفي ديد ??? درجه دارند و همه آن ها قابليت چرخش نيز دارد ، اين تصوري غلط مي باشد.

 معمولا دوربين هاي بالنز فيكس و بدون قابليت چرخش در مدل هاي دام ، بالت و مينياتوري بيشترين استفاده را دارند .

اگر محل نصب دوربين هاي ما محلي دكوراتيو و فضايي غير صنعتي دارد و عدم وجود يك دوربين مداربسته جلب توجه كننده مورد نياز است حتما دوربين هاي مداربسته دام يا سقفي را به شما پيشنهاد مي كنيم كه اين دوربين ها در انواع پلاستيكي و فلزي وجود دارند .

حال اگر محل صنعتي و يا فضاي بيروني مورد نظر است و يا فضايي است كه ديده شدن دوربين خيلي اهميت نداشته باشد و يا حتي لازم باشد از دوربين هاي بالت استفاده مي گردد .

از دوربين هاي مينياتوري نيز در مواقعي استفاده مي شود كه نياز باشد به صورت كلي دوربين مخفي نصب شده و ديده نشود چرا كه اين دوربين ها بسيار كوچك بوده و قابليت مخفي كردن بالايي دارند .

 

?- محل نصب مناسب كجاست ؟ محيط بيرون يا محيط داخل ؟

 

اگر دوربين مداربسته جهت محيط بيرون نياز است حتما از دوربين هاي ضد آب IP66  استفاده نمود و در صورتي كه نياز به ضد ضربه يا ضد انفجاربودن دوربين نيز احساس مي شود ، مي توان از دوربين هايي با آن قابليت ها بهره جست

اما در صورتي كه نياز به استفاده از دوربين در فضاي عادي و داخلي وجود دارد مي توانيد از دوربين هاي فضاي داخل استفاده نمود و در هزينه صرفه جويي نماييد .

?- بهترين رزولوشن چيست ؟

علي رقم اين كه انتخاب بالاترين رزولوشن تصوير در دوربين هاي مداربسته به يك تب تبديل شده اما در اين قسمت نكاتي را به عرض خواهيم رسانيد كه شما بتوانيد رزولوشن مناسب جهت محيط خود را انتخاب نموده و هزينه اضافي بابت رزولوشن اضافي پرداخت نكنيد .

شما براي داشتن ديد خوب در يك مساحت تا ?? متر نياز به دوربين ? مگاپيكسل داريد كه اين رزولوشن در اين مساحت تصوير قابل قبولي با جزئيات قابل قبول ارائه مي دهد .

اگر متراژ مساحت محل مورد نظر بين ?? تا ?? متر هست مي توانيد از دوربين هاي ?.? مگاپيكسل استفاده نماييد .

دوربين هاي مداربسته ? مگاپيكسل را مي توانيد تا متراژ بالاي ?? متر نيز استفاده نمود .

اما در صورت نياز به استفاده از دوربين هاي مداربسته درمحيط بيرون و مسافت ديد بالا حتما از دوربين هاي ? مگاپيكسل به بالا استفاده كنيد .

و در صورتي كه نياز به خواندن پلاك اتومبيل هاي عبوري را داريد ، دوربيني با اين قابليت را از فروشنده درخواست كنيد .

?- برند دوربين مداربسته

يكي از مهم ترين معيار ها در انتخاب سيستم دوربين مداربسته خوب برند آن سيستم مي باشد .

حتما از برند هاي واقعي كه داراي شركت هاي گارانتي كننده واقعي هستند ، استفاده كنيد و به هيچ وجه گول تبليغات اجناس تقلبي و غير اصيل را نخوريد .

مطمئن باشيد خريد مطمئن از يك شركت معتبر به مراتب موفقيت آميز تر از خريد متفرقه اما شايد ارزان مي باشد .

 

?- چند روز ضبط تصوير نياز داريم ؟

حتما قبل از خريد مدت زمان نياز به تصاوير ضبط شده را با فروشنده چك كنيد .

اين زمان بستگي به هارد دوربين مداربسته و نوع حالت ضبط و همچنين كيفيت ضبط دارد كه فروشنده موظف است اين نكات را براي شما تحليل نمايد .

?- هزينه هاي نصب چگونه محاسبه مي شود ؟

حتما در بودجه بندي سيستم مداربسته خود نقش لوازم جانبي نصب و اجرت نصب و گارانتي خدمات را در نظر بگيريد .

در صورت عدم در نظر گرفتن هزينه هاي مربوط به نصب ممكن است بعضي مواقع با اختلاف حتي نزديك به ?? درصد نيز رو به رو شويد كه اين مورد بستگي به نوع سيستم و نحوه و متراژ كابل كشي دارد .

?- كدام دستگاه ضبط تصاوير مناسب است ؟

يكي از پر اهميت ترين قسمت هاي انتخاب سيستم دوربين مداربسته انتخاب دستگاه ضبط DVR در اين سيستم مي باشد .

كيفيت نمايش تصوير را دوربين مشخص مي نمايد اما كيفيت ضبط را دستگاه هاي DVR  تعيين مي كند كه در مواردي اين كيفيت پايين تر

از كيفيت دوربين مي باشد كه در اين موارد يا بايد DVR  بالاتري انتخاب كنيم و يا دوربين خود را با دوربين با رزولوشن پايين تر عوض كنيم و در غير اين صورت قسمتي از پول خود را هدر داده ايم .

 

در انتخاب دستگاه هاي DVR  بايد بسيار دقت نمود چون قلب سيستم مداربسته ما اين دستگاه مي باشد و اختلاف كيفيت و كارايي دستگاه هاي DVR از متفرقه تا برند هاي خوب بسيار بسيار زياد بوده و به هيچ وجه DVR متفرقه را انتخاب نماييد .

اطلاعات داده شده مختصري از عواملي هست كه قبل خريد دوربين مداربسته هر كسي بايد بداند . مشاوران شركت ايمن تصوير امرتات همواره آمادگي راهنمايي همه عزيزان در خصوص انتخاب صحيح سيستم مداربسته را دارند و با توجه به اين كه اين شركت داراي شبكه نمايندگي وسيع در سرتاسر ايران مي باشد .

لذا عزيزاني كه نياز به مشاوره در خصوص دوربين مداربسته در هر شهري را دارند مي توانند توسط كارشناسان شركت ايمن تصوير امرتات به نمايندگي هاي مستقر در استان و شهرستان خود معرفي شده و از خدمات مشاوره اي رايگان شركت بهره مند شويد .

انتخاب بهترين دوربين مداربسته

انتخاب بهترين دوربين مداربسته همواره وابسته به موارد مختلفي بوده است . مواردي همچون ميزان قيمت ، زاويه ي ديد ، سنسور هايي مانند WDR ، نوع كيس و … بوده است ، ولي با رعايت موارد فوق همواره مي توانيد با جست و جو در برند هاي معتبر انتخاب هاي مطلوبي داشته باشيد . بخاطر داشته باشيد دوربين هاي NoName و تقلبي هرگز براي هيچ سلوشني مناسب نمي باشند

  1. بهترين دوربين مداربسته
  2. دوربين مداربسته چيست؟
  3. تجهيزات دوربين مداربسته
  4. انواع دوربين مدار بسته

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۵:۵۰ توسط:كره موضوع: نظرات (0)